Tuesday, January 18, 2011

skema

Bercakap tentang perubahan, saya mahu tonjolkan satu contoh. Cuba ingat watak Angeli (lakonan Kajol) dalam filem Kuch-kuch Hota Hai yang faymes pada tahun 1997. Angeli yang tomby cuba berubah menjadi seperti Tina yang feminin – perfect, cantik, menawan.
Angeli meniru pakaian Tina dan gaya Tina berjalan sebab dia mahu kelihatan perfect, cantik dan menawan seperti Tina untuk menarik perhatian Rahul. Akhirnya, Angeli di ketawakan oleh Rahul sebab perubahan yang dibuat oleh Angeli amat drastik, nampak tak ngam, kelihatan lucu.
Apabila Anda tahu yang Anda dipanggil ‘budak skema’ atau orang sekeliling Anda nampak Anda ni skema, sebenarnya Anda memiliki ciri-ciri intelek seorang ‘geek’. Geek adalah nama jolokan pada orang-orang intelektual yang pintar, jujur dan humble.
Geek tidak pandai bernakal dan tidak pandai untuk mencetuskan kenakalan atau perangai-perangai ‘setan’, mereka ini selesa dengan sikap pendiam dan sikap lurus.
Jadi jangan kecil hati apabila Anda dipanggil skema sebab mungkin orang yang memanggil Anda dengan panggilan skema tu kurang bersetuju dengan tindakan Anda, atau mungkin pada tanggapannya Anda ni terlalu lurus, terlalu ikut peraturan, nampak rigid serta kekampungan.
Jangan rasa terpukul atau jadi bad mood sebab dia panggil Anda skema, anggap saja panggilan itu sebagai petanda orang yang menegur Anda itu bukan orang yang baik untuk Anda kerana dia hanya tahu mengkritik, nampak benar dia hanya mahu mentertawakan Anda.
Orang yang baik sebagai kawan atau best friend Anda adalah orang yang memahami, membina jatidiri dan meyokong, dia jua mengkritik tapi bertujuan untuk mengubah diri Anda jadi semakin baik. Dia jarang mengkritik tapi lebih banyak menegur tanpa memarahi.
Kawan yang tak baik adalah kawan yang hanya tahu mentertawakan Anda, hanya tahu mengkritik Anda (seolah-olah cuma dia saja yang betul), tidak mahu menerima pendapat kemudian bersikap riak.
Orang yang menegur Anda dan mengatakan Anda skema sebenarnya kurang selesa dengan peraturan, kurang selesa dengan arahan, cuma tahu menyakitkan hati serta jenis yang tidak mahu ambil tahu kesan buruk perbuatan yang dilakukan olehnya terhadap perhubungannya orang sekeliling (cause and effect).

0 comments: